Monday 11 March 2013

TEORI SISTEM DUNIA (World Sistem Theory)



Teori sistem dunia diasaskan oleh Immanuel Wallerstein, Wallerstein lahir pada 1930 di New York, beliau  melanjutkan pelajaran di  Universitas Columbia dan meraih gelar BS, MA and PhD. Mentor utamanya mahupun individu yanmg mejadi tokoh idaman beliau adalah C. Wright Mills. Wallerstein belajar mengenai  persoalan sensitifitas historis, soal makrostruktur, dia menolak liberalisme dan, dalam beberapa hal, Marxisme. Teori sistem dunia  adalah teori yang menjelaskan  bentuk hubungan beberapa  negara dalam sistem dunia yang terbagi dalam tiga bentuk negara iaitu negara sentral,core mahupun pusat, negara semi pinggiran mahupun separa pinggiran  dan negara pinggiran.

Dalam teori sistem dunia, terdapat tiga aspek yang paling penting seperti yang telah diterangkan diatas, pusat, mahupun teras adalah merujuk kepada negara-negara yang maju dan kaya dari segi pembagunan, ekonomi dan juga perindustrian. Selain daripada itu juga negara-negara yang di label pada, bahagian pusat ini juga adalah merupakan negara-negara yang merupakan negara pengeluar ekonomi yang paling dominan dan menguasai pasaran ekonomi dunia, seperti Amerika Syarikat, Rusia dan China yang mana negara-negara ini memiliki kuasa besar dunia.

Seterusnya adalah separa penggiran mahupun semi penggiran, yang mana negara-negara yang tergolong dalam kumpulan ini adalah seperti negara kita sendiri yakni Malaysia, Indonesia dan kebanyakan negara-negara sekitar Asia. negara-negara separa penggiran ini merupakan negara yang sedang membangun dan mempunyai tahap pencapaian ekonomi yang agak memberangsangkan.

Manakala yang terakhir adalah negara pinggiran, yang mana negara pinggiran merupakan kumpulan negara yang miskin dan kurang maju, bahkan negara-negara seperti ini juga mempunyai taraf kehidupan yang rendah, miskin dan mundur dalam erti kata yang lain negara-negara seperti ini mempunyai taraf pencapaian ekonomi, pendidikan dan pembangunan yang sangat rendah dan kurang berkembang.


Wallerstein juga mengaitkan beberapa teori lain bagi menerangkan mengenai pembangunan sesebuah negara, iaitu Teori Kebergantungan ( Dependency Theory ). Melalui teori ini Wallerstien, menjelaskan kepada kita bagaimana ketiga-tiga bentuk negara ini saling bergantung dan mempunyai perkaitan yang rapat diantara satu sama lain seperti yang ditunjukan dalam gambar rajah dibawah :




Melalui teori ini Wallerstein, menunjukan kepada kita bagaimana negara "Core" bergantung kepada negara separa pinggiran dan bagaimana negara separa pinggiran bergantung kepada negara pinggiran, dan begitu juga sebaliknya yang mana negara pinggiran akan bergantung kepada negara separa pinggiran dan separa pinggiran akan bergantung kepada negara pusat. Konsep kebergantungan disini dapat dibahagikan kepada beberapa jenis kebergantungan misalnya seperti kebergantungan berbentuk kewangan, teknologi dan juga kebergantungan sumber,  misalnya pergantungan berbentuk kewangan, yang mana negara separa pinggiran dan pinggiran akan mendapatkan bantuan dari negara pusat, contohnya apabila sesebuah negara miskin tidak mempunyai dana berbentuk kewangan dan amat memerlukan bantuan berbentuk kewangan, oleh yang demikian negara miskin mahupun  pinggiran, haruslah meminta bantuan daripada negara pusat oleh itu disini kita dapat melihat bagaimana konsep kebergantungan yang pertama berlaku, akan tetapi konsep kebergantungan disini bukan hanya melibatkan negara pinggiran sahaja hal ini kerana negara pusat juga bergantung kepada negara miskin misalnya negara pusat mahupun negara kaya mempunyai wang akan tetapi negara kaya kekurangan sumber dari aspek seperti minyak kelapa sawit, oleh yang demikian negara kaya perlu mendapatkan bantuan dan dana daripada negara miskin yang mempunyai sumber akan tetapi tidak mempunyai wang. misalnya seperti Malaysia dan Amerika Syarikat yang mana Malaysia memerlukan teknologi manakala Amerika Syarikat memerlukan minyak kelapa sawit, akan tetapi konsep kebergantungan ini juga kadang-kadang akan mewujudkan penindasan oleh negara-negara kaya kepada negara-negara miskin.

1 comment: