Saturday 23 February 2013

Entri Pertama




Pada awalnya, kami diberi tugas dalam subjek teras kursus kami iaitu subjek Pembangunan dan Perubahan Sosial oleh pensyarah kami untuk menghasilkan sebuah blog yang informatif, menarik dan kreatif. Kami sekumpulan mula berfikir dan tertanya-tanya, apakah tema yang sesuai untuk dihasilkan dalam blog kami ini ye?? Kami sahut cabaran itu dengan kerjasama dan sebulat suara kami sekumpulan, lahirlah blog yang kami hasilkan ini dengan tema "sejambak mawar merah".

"Sejambak mawar merah" merupakan simbolik dan tema kumpulan kami. Tema ini dipilih kerana ahli kumpulan kami terdiri daripada kaum wanita. Kami juga percaya kepada kekuatan kumpulan kami. Kaum wanita juga mampu menyahut cabaran masa kini. 


Pada masa kini, blog merupakan sebuah medium yang mampu menjadi saluran suara orang ramai untuk menzahirkan pendapat, meluahkan kata-kata yang berunsur positif dan tentunya ia bersifat umum. 

Oleh itu, tidak dinafikan pada masa kini setiap individu mempunyai blog mereka sendiri. Ada yang menjadikan blog sebagai diari dalam kehidupan mereka, ada yang menjadikan blog sebagai tempat untuk menyuarakan pendapat dalam isu-isu tertentu seperti dalam penulisan ilmiah, akademik, politik dan sebagainya. 


Walaupun blog bersifat umum, namun individu tersebut harus menjaga etika semasa menyampaikan penulisan mereka. Pembaca yang akan membaca blog kita adalah terdiri daripada pelbagai golongan, tidak kira dalam kalangan muda, dewasa, golongan berkerjaya dan golongan profesional.

Kita sebagai golongan cerdik IT masa kini, harus lebih terbuka dan lebih berhati-hati. Memandangkan kita kini berada dalam dunia tanpa sempadan, pelbagai arus teknologi yang diperkenalkan semakin maju dan canggih ke hadapan. Tentunya kita tidak mahu menjadi orang yang buta IT kerana ketinggalan dek arus zaman. Sebaik-baiknya kita guna dan aplikasikan segala kemudahan teknologi yang wujud sekarang dengan penuh rasa tanggungjawab  .

Itu sahaja untuk entri pertama kali ini, semoga kita dapat memanfatkan blog sebagai medium teknologi dalam mencari seluas lautan ilmu di bumi Allah ini dengan sebaik-baiknya. 

No comments:

Post a Comment