Saturday 23 February 2013

Tugasan Pertama (Bahagian 1)

Hari pertama untuk subjek Pembangunan dan Perubahan Sosial ini, kami telah diberikan tugas. Erm... kami diberi tajuk mengenai kedai makan 'McFly'. McFly sangat terkenal di kawasan Mengabang Telipot dan sekitarnya. Umumnya, kedai makan ni sinonim dalam kalangan pelajar IPTA yang berhampiran. Pada awalnya, kami pun tertanya-tanya apakah keistimewaan kedai makan ini???

Kami mula membuat tinjauan untuk mengkaji apakah kelebihan kedai McFly ini. 

Jom, ikut kami .........


Kami sebenarnya tidak tahu pun lokasi sebenar kedai makan McFly ni. Kami ke sini pun dengan berpandukan pelan lokasi yang diberi oleh kawan kami hanya menerusi sistem pesanan ringkas dan Alhamdulilah kami sampai juga ke destinasi yang dituju. Masa ni kami kelam kabut juga, takut tersesat tapi nasib kami sangat baik kerana dengan bantuan pelan tersebut akhirnya kami tiba di kedai makan McFly ini. Setibanya kami di sini, mula-mula tu kami agak tercengang juga dan untuk mendapatkan kepastian, salah seorang daripada kami call kawan kami yang memberikan petunjuk melalui pelan tadi. Menerusi petunjuk dan petanda yang diberi, akhirnya kami berasa sangat lega kerana kami tiba di lokasi yang betul!


Al maklumlah sebelum ni, kami hanya mendengar 'cakap-cakap' orang tentang kedai makan McFly. Kedai McFly terkenal di sekitar kawasan sini kerana kedudukan strategik yang berada dalam kawasan tumpuan orang ramai juga berhampiran dengan pantai, harga makanan dan minuman yang sangat murah serta banyak. 


Kedai makan ni hanya dibuka pada waktu siang sahaja, dibuka sehingga tengah hari. Kalau pergi petang, sia-sia je laa. Kedai McFly ini terkenal dengan nasi goreng yang banyak dalam sebungkus tu, boleh ditambah dengan telur goreng, sambal dan ayam goreng. Nyam nyam.. dengar macam sedap kan? Cuba tengok gambar di atas ni, banyak kan bungkusan nasi tu? Selain itu, ada juga nasi ayam dan pelbagai lagi masakan yang lain. Harga? jangan risau tentang harga, sebab harga makanan ni hanya dalam RM3 ke bawah sahaja. 


Teh'O peng atau lebih dikenali sebagai teh'O ais cuma berharga RM 0.70. Kami hanya minum je ketika menjalankan kajian. 

Ni salah satu meja pelanggan yang ada di situ.
Kami dapati kedai ni berunsur semangat 'hijau',sehinggakan kipas pun dicat dengan warna hijau! (Tak sempat nak ambil gambar kipas). 


Kalau dilihat berdasarkan pemerhatian kami, pelanggan yang datang makan di sini bukan sahaja terdiri daripada golongan pelajar sahaja malah ada juga golongan bekerja yang makan tengah hari di sini. Mereka kebanyakan datang menaiki kenderaan sendiri. Wah, kereta besar-besar datang. Ada juga penduduk di sini yang mungkin pelanggan tetap yang sering mengunjungi kedai makan ini. 

Antara gambar yang sempat kami ambil sepanjang berada di kedai McFly ni.

Sudu dan garpu diletakkan di atas meja dalam susunan begini.






Gambar ni diambil di luar bahagian hadapan kedai McFly.


Setakat ini sahaja hasil laporan kajian kami mengenai kedai makan McFly ni. Tugasan yang diberi ini sedikit sebanyak memberikan kami pengalaman membuat kerja luar tentang kedai makan yang popular sekitar di kawasan Mengabang Telipot, Terengganu. 


Sekian untuk entri kami pada kali ini, tunggu sambungan bahagian ke-2...



No comments:

Post a Comment