Sunday 24 February 2013

Tugasan Pertama (Bahagian 2)

Bertemu lagi kita dalam bahagian ke-2, entri kali ini berkisahkan tentang kedai makan lain yang popular di kawasan sekitar Gong Badak. Kedai makan yang kami pilih ini adalah sebagai kajian perbandingan antara kedai makan McFly dengan kedai makan yang seterusnya. 
Jika sebelum ini kami memberi sedikit pendedahan mengenai kedai makan McFly yang terkenal di sekitar kawasan Mengabang Telipot, Terengganu  tetapi untuk hari ke-2 kajian, kami ingin berkongsi pula mengenai kedai makan Pok Wan Kopitiam. 


Pok Wan Kopitiam ini terletak di kawasan Gong Badak, Terengganu. Kawasan tumpuan ramai iaitu berhampiran dengan tempat pengajian seperti Institut Latihan Perindustrian (ILP) dan Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA). Selain itu, kedai makan ini sangat strategik kerana berada bersebelahan dengan pasar raya besar iaitu pasar raya Hock Kee Seng serta berdekatan dengan kawasan perumahan di sini. 

Pok Wan Kopitiam ini beroperasi pada waktu petang hingga lewat malam sahaja berbanding dengan kedai makan McFly yang hanya beroperasi hingga waktu tengah hari sahaja. Berdasarkan pemerhatian kami, pelanggan yang datang juga adalah terdiri daripada pelbagai golongan seperti golongan pelajar, golongan bekerja dan mereka yang berkeluarga.


Restoran ini besar, pelanggan bebas untuk membuat pilihan sama ada makan di luar atau di dalam kopitiam. Selain itu, Pok Wan Kopitiam ini mempunyai kemudahan wifi dan ruang solat bagi pelanggan di sini.

Bagi mereka yang di luar sana, cubalah datang menjamu selera di sini. Kami cadangkan anda untuk merasai kelainan makanan di Pantai Timur terutamanya di Terengganu. Mungkin anda juga akan terpikat dengan pelbagai jenis masakan Pantai Timur yang lain di tempat anda.  


Tugasan kami masih belum sampai ke penghujungnya, kerana tugasan kali ini kami cuba memberi anda serba sedikit mengenai dua jenis restoran mahupun gerai makan yang berbeza...ehmm akan tetapi kali ini kami cuba mendedahkan kepada anda semua tentang apa yang istimewanya Pok Wan Kopitiam.. hehe.. dari nama pun kita dah boleh teka kan?? Pok Wan Kopitiam ni menyediakan pelbagai jenis makanan dari makanan tradisional masyarakat Melayu khususnya di negeri Terengganu sehinggalah makanan jenis 
''Western Food".


Menu special yang terdapat di Pok Wan Kopitiam......


Antara makanan yang dapat kami kongsikan di sini buat tontonan umum...


Antara jenis minuman yang terdapat di Pok Wan Kopitiam adalah jus segar antaranya seperti jus mangga, tembikai, lobak dan pelbagai pilihan lagi.. walaupun harganya agak mahal namun harga yang dibayar memang berbaloi dengan apa yang diperolehi, jadi memang tak rugi..




Pok Wan Kopitiam bukan sahaja menawarkan pelbagai jenis menu, tetapi menu yang ditawarkan juga mempunyai rasa yang tersendiri berbanding restoran yang lain malahan aspek kebersihan juga amat dititikberatkan dalam setiap penyediaan makanan, tambahan lagi setiap staf di sini juga dikehendaki berpakaian kemas serta memberikan servis perkhidmatan yang terbaik, bahkan pemilik kopitiam ini juga iaitu Pok Wan sendiri turut sama melayani pelanggannya.

Salah satu tarikan yang ada di sini juga iaitu burger bakar. Keunikan burger bakar Pok Wan Kopitiam adalah, daging burger bakar dihasilkan sendiri menggunakan daging segar dan resepi istimewa.

yang ni pula adalah Nasi Goreng Klasik...


Nasi Goreng "Chicken Chop"


Berikut adalah antara kemudahan yang disediakan untuk para pelanggan..






Dan yang paling penting sekali, Pok Wan Kopitiam ni tidak menjalankan perniagaan secara haram kerana Pok Wan Kopitiam mempunyai lesen perniagaan yang sah dari sisi undang-undang..


Setiap perkerja juga menggunakan sistem "Punch card".











Kopitiam mahu pun kedai makan McFly mempunyai tarikan dan kelebihan yang tersendiri. Hal ini dapat dilihat dari sudut yang berbeza. Setiap pelanggan yang datang tentunya terdiri daripada pelbagai golongan dan peringkat umur. Pelanggan yang datang juga mempunyai status sosial yang berbeza dan seterusnya akan mewujudkan kehendak serta keinginan yang berbeza. Sebagai contoh, jika seseorang itu mempunyai taraf status ekonomi yang tinggi tentunya akan memilih tempat makan yang bersesuaian dengan cita rasa mereka.


Akhir sekali, perubahan sosial yang berlaku pada masa kini juga dapat dilihat apabila gaya pemakanan masyarakat pada masa dahulu yang hanya tertumpu untuk memilih makanan seperti nasi dan lauk pauk sahaja, tetapi pada hari ini pemikiran masyarakat sekarang telah di kontrak sosial kan dengan perubahan gaya pemakanan ke arah yang lebih bersifat kebaratan. Perubahan gaya pemakanan yang telah diadaptasikan dalam kehidupan masyarakat kini berbeza dengan dahulu dilihat dalam pelbagai makanan seperti chicken chop, burger bakar dan spageti.


Sekian sahaja entri kami pada kali ini. 

No comments:

Post a Comment